¿Què són las tuneladores?
Les tuneladores són unes enormes màquines perforadores que es fan servir per soscavar els trams subterranis de túnel. Són unes màquines gegantines capaces d'excavar conductes a secció completa al mateix temps que col·laboren en la col·locació d'un sosteniment provisional o definitiu del futur pas subterrani. És a dir, actuen de manera integral i deixen el túnel llest d'una sola passada, des de l'excavació fins a les parets.
Aquests revolucionaris invents tecnològics perforen el subsòl amb un capçal que extreu el material i l'evacua per la part posterior a través d'unes llargues cintes. Al mateix temps que obre la galeria, la màquina recobreix les parets amb dovelles -peces prefabricades en forma de volta- d'unes vuit tones de pes cadascuna. Alhora, injecta formigó per assegurar l'estabilitat i l'estanquitat del túnel. Aquest sistema simultani permet avançar a una velocitat considerable sense afectar la superfície i minimitzant l'impacte sobre l'entorn.
Habitualment, l'excavació es realitza mitjançant un cap giratori amb elements de tall accionat per motors hidràulics -alimentats amb energia elèctrica. Els grippers són prensors, unes peces mòbils sobre les quals es recolza un sistema de gats perimetrals que donen l'embranzida necessària per fer avançar la màquina. La força amb què s'empeny la tuneladora quan excava és similar al pes que tindrien cinc torres Eiffel o l'equivalent a 50.000 cotxes col·locats un sobre l'altre.
Els encarregats de canviar les peces del capçal de la tuneladora reben el nom de submarinistes, ja que treballen sotmesos a una pressió atmosfèrica similar a la que hi ha sota l'aigua. La conducció d'aquestes enormes màquines, en canvi, es du a terme automàticament per evitar possibles errors o desviaments, més probables en la conducció humana.
Excavacions de la Línia 9
Una gran part del recorregut de la Línia 9 es construeix amb tuneladores d'última generació preparades per perforar terrenys de composicions diverses. Donada la variada geografia dels territoris que travessa la línia, ha estat necessari utilitzar cinc tipus de perforadores, amb capacitat d'adaptar-se als diversos sòls.
Curiositats de la Línia 9:
Una altra peculiaritat del desplegament de tuneladores en una construcció és el ritual del bateig: al tractar-se de màquines intel·ligents de gran magnitud se'ls posa nom. Així, la Besi i la Llobri, les dues germanes grans, fan homenatge als dos extrems de la Línia 9, el Besòs i el Llobregat.
Enllaç a vídeo Arribada d'una tuneladora al Port de Barcelona
La conducció automàtica s'està fent servir als ferrocarrils metropolitans dels indrets més avançats del món i s'ha demostrat que és, sens dubte, un sistema absolutament segur i fiable. Es preveu que la meitat de la xarxa de metro de Barcelona funcioni de manera automàtica a partir de 2015..
Els trens que donaran servei a la Línia 9 porten incorporat un sistema de conducció automàtica i seran controlats des d'un centre de comandament central. El sistema localitza els trens amb l'ajuda d'estacions de ràdio i balises amb molta precisió, i permet establir les condicions d'avanç màxim de cada tren respectant la distància de seguretat amb el tren precedent. Aquest sistema fa possible, a més, la parada de precisió a les estacions, que és de particular importància quan hi ha portes d'andana com és el cas de la Línia 9.
Els avantatges del metro automàtic són:
Quan els metros funcionen sense conductor és imprescindible que les estacions disposin de mesures de seguretat complementàries. Per això, les andanes de la Línia 9 tindran mampares amb portes al llindar de la zona de vies que incorporaran un sistema coordinat amb les portes dels trens. Aquest sistema permet que les accions d'obrir i tancar es facin de manera sincronitzada i automàtica.